Internet i entorns personals d'aprenentatge

 Internet i entorns personals d'aprenentatge: una mirada des de la formació docent.

En aquest bloc del curs hem aprofundit en el concepte de PLE (Entorn Personal d'Aprenentatge), una noció fonamental per entendre com les persones aprenem en l’era digital. Des de la perspectiva de la formació docent, aquest concepte no només ens interpel·la com a estudiants universitaris, sinó també com a futurs mestres que haurem d'ajudar els nostres alumnes a gestionar el seu propi aprenentatge en entorns cada vegada més complexos i oberts.

El PLE es pot entendre des de dues mirades complementàries. D'una banda, com un conjunt d'eines digitals i serveis web que cada persona utilitza per accedir, organitzar, crear i compartir informació. De l'altra, com una manera d'aprendre basada en l'autonomia, la personalització i l'aprenentatge permanent. Aquest enfocament trenca amb el model tradicional d'ensenyament centrat en la transmissió de coneixements, i aposta per un paradigma més actiu, col·laboratiu i connectat amb el món real.

A més, hem vist com els PLE s’emmarquen en diverses bases pedagògiques, com el constructivisme, el connectivisme, el construccionisme, la teoria de la complexitat i les comunitats de pràctica. Tots aquests enfocaments comparteixen la idea que l'aprenentatge és un procés actiu, contextualitzat i social. En aquest sentit, m’ha semblat especialment interessant el connectivisme, que posa èmfasi en la capacitat de connectar fonts d’informació i mantenir les connexions vives per afavorir l’aprenentatge continu.

Com a estudiant de Magisteri amb especialitat en TIC, aquest bloc m’ha ajudat a repensar el meu propi procés d’aprenentatge, però també m’ha ofert eines conceptuals per ajudar els meus futurs alumnes a desenvolupar la seva autonomia digital. Els PLE no són només una col·lecció d'aplicacions o plataformes; són una invitació a construir un entorn significatiu i personalitzat que afavoreixi la curiositat, el pensament crític i l'aprenentatge al llarg de la vida.

Finalment, crec que com a docents hem de fomentar a l’aula una actitud oberta, crítica i reflexiva envers les tecnologies, ajudant l’alumnat a ser no només consumidors d’informació, sinó també creadors de coneixement. En aquest sentit, entendre i aplicar els principis dels entorns personals d’aprenentatge és una aposta pedagògica necessària per a l’educació del segle XXI.

Comentarios

Entradas populares de este blog

INFLUÈNCIES DE LES NOVES TECNOLOGIES EN EL PROCÉS D’ENSENYAMENT DE L’ALUMNAT.

L'ús de les majúscules